skip to Main Content

Thaimaan kiertomatka

Hei!

Tässä postauksessa kerron parin vuoden takaisesta kiertomatkasta perheeni kanssa Thaimaassa. Matka kesti kaksi viikkoa, joista ensimmäinen oli kiertomatkaamista Etelä-Thaimaassa. Toiseksi viikoksi asetuttiin Khao Lakiin hotelliin lepäämään.

Reissu lähti liikkeelle Krabilta, josta jatkoimme matkaa bussilla kohti Khao Sokin kansallispuistoa. Siellä käytiin mm. hotellin viereisessä joessa kanotoimassa ja Jeep-ajelulla norsupuistossa. Yövyttiin pari yötä kansallispuiston lähistöllä, minkä jälkeen suuntasimme Ratchapraphan tekojärvelle pohjoiseen.

Tämän jälkeen ajelimme Tapi-joelle Surat Thanin keskustaan, jossa hyppäsimme pitkähäntäveneisiin. Joki toimii paikallisten tienä, minkä takia talot oltiin rakennettu joen ylle betoni ja puu tolppien päälle mahdollistamaan nopeet kulku yhteydet. Vene ajelulla nähtiin paikallisten arjen lisäksi paljon erilaisia lintuja ja muutama varaani.

Matka jatkui etelään kohti Nakhon Sri Thammaratin Temppeliä, jossa saimme ihastella suuria kullattuja patsaita ja koristeellisia yksityiskohtia rakennuksissa. Temppelin piha oli täynnä söpöjä apinoita, kissoja ja koiria, jotka oli tosi kesyjä.

Seuraavana päivänä oli vuorossa saarihyppely Trangin saaristossa. Suuri kalastajavene vei meidät mm. snorklaamaan koralliriutoille ja Charlie Beachille. Päivän kohokohtana päästiin uimaan 80 metrin pimeän kalkkikiviluolan läpi salaiseen laguuniin, missä vietettiin puolisen tuntia. Laguunia ympäröi korkeat mustat kalliot ja sen pohjalla oli kauniin vaalea hiekkaranta! Charlie Beachille ei päässy suurella veneellä rantaan, joten jouduttiin uimaan n. 30 metrin matka hiekkarannalle.

Trangissa pääsimme tutustumaan paikalliseen kulttuuriin iltamarkkinoilla. Myyjäiset pidettiin ihan lähellä meidän hotellia, jossa yövyimme pari yötä. Paikka oli molempina iltoina aivan täynnä paikallisia. Päivällä käytiin kävelemässä puiden latvustoon rakennetulla metalliradalla. Korkein kohta tais olla abaut 60 metrin korkeudessa. Rata oli tosi vanha, minkä takii ylittäville silloille ei saanu mennä samassa läjässä, ettei se pettäny :D. Seuraavaks meidät vietiin onneks maaassa kulkevalle betoni radalle, joka kiers noin tunnin mittasen lenkin paikallisessa kansallispuistossa. Nähtiin mm. lihansyöjäkasveja ja erilaisia orkideoita.

Viimeisiksi päiviksi vaihdettiin taas hotellia ja suunnattiin takaisin pohjoiseen Krabille. Siellä oli paljon vapaa-aikaa, joten käytiin shoppailemassa ja parissa hyvässä ravintolassa. Päivällä opas vei meidät kuumille lähteille uimaan. Mä tykkään uida viileemmissä altaissa varsinkin ulkomailla, mut äiti ja iskä nautti jopa 44 asteen vedestä.

12 päivää kiertomatkaamista oli yllättävän rankkaa. Oli ihana asettua yli viikoksi vielä Khao Lakin rantahotelliin rentoutumaan. Lähellä meidän hotlaa oli ostoskatu, mistä löytyi ehkä vähän liikaakin ostettavaa :D. Kaikki tuotteet oli tosi halpoja, mut se oli tietysti laadusta pois. Ostoskatu oli täynnä hyviä rafloja, joten yritettiin käydä mahdollisimman monessa eri paikassa syömässä. Yks Italialainen oli kuitenkin ylitse muiden, minkä takia tuli käytyä siellä vähän useammin. Meille sattu aivan upeet ilmat koko reissun ajaksi ja muutenkin matka oli tosi onnistunut!

-Ratchapraphan järvi-

-Charlie Beach-

-Kansallispuiston metallirata-

-Kansallispuiston betonirata-

-Paikalisia tuk-tuk takseja, joilla kuljimme iltamarkkinoille-